Şehrin gündemine oturan ve bir kısır daireye dönen konu deprem sonrasında açıklanan kredilere erişimin zorluğu ve bu zorluğun faturasını ilgili kurumların birbirlerine kesme görüntüsünün olduğunu söylemekte pek fazla zorlanmıyorum. Özellikle topun ağzında tutulan KOSGEB’ten hareketle kredi sürecini ve sorunları irdelemek istiyorum.
Depremler sonrasındaki ekonomik küçülme ve ticari hayatın sıfır çizgisine yanaşması nedeniyle Van ticaret camiası zor günlerin içinden geçiyor. Az sayıda sektör (özellikle müşterisi kamu olanlar) deprem krizini fırsata dönüştürme şansı yakaladılar ve önümüzdeki aylarda yakalayacak olanlar var. Ancak yerel iş camiamızın kira, sabit giderler vb.. harcamaları yüksek olanlar için aynı şeyi söylemek çok zor. İşin özeti klasik bir ifadeyle, esnaf kan ağlıyor.
Haftalardır çözülemeyen bir kredi sorunu yaşıyoruz. Gazetelerden okuyoruz ve esnaf dostların bıkkınlıklarının ve umutsuzluklarının ifadesi olan yakınmalarına şahit oluyoruz. Van Ticaret Borsası Başkanı Feridun Irak’ın bankalara çıkışmasının da yerinde ve haklı bir tepki olduğunu daha iyi anlıyoruz.
Öncelikle süreci doğru analiz edip, çözümlere de doğru yöntemlerle ilerlememiz gerektiğini düşünenlerdenim. Esnaf ve Kobi kredileriyle ilgili hala bir bilgi bulanıklığı olduğu aşikar.
Sistemin işleyişinde kredi veren devlet değil. Depremzede vergi mükellefleri için Başkanlığını Bilim Sanayi ve Teknoloji Bakanının yaptığı Ankara merkezli KOSGEB icra komitesi kararıyla “Kredi Faiz Desteği Sistemi” olarak işleyen iki tane kredi programı belirlendi.
Bu kredi programlarından biri 100.000 TL üst limitli “Van acil destek kredisi” programı , diğeri ise 30.000 TL üst limitli “Van işletme sermayesi destek kredisi” programı. Bu iki kredi paketinin ortak özelliği 1 yıl ödemesiz toplamda 36 ay vadeli ve 0 faizli olması. İlk pakette işletmesi deprem nedeniyle hasar görenler, ikinci pakette ise işletmesi hasar görsün görmesin KOSGEB veri tabanına kaydolabilecek tüm sektörler için geçerli bir kredi paketi tanımlaması yapılmış.
KOSGEB bu süreçte 13 banka ile anlaşma imzalamış. Anlaşma gereği KOSGEB bankalara; Benim veri tabanımda kayıtlı olan ve dosyasını size sevk ettiğim işletmeleri bu iki kredi faiz desteği paketi kapsamında kredilendirin ve doğacak faiz yükümlülüklerini benden tahsil edin diyor. Yani burada devlet esnafa doğrudan kredi vermiyor ve vatandaşı bankalara yönlendirerek ana para borcu, kredi başvurusunu yapana ait olmak üzere sadece kredinin faizini hibe ediyor.
10 Şubat Cuma günü itibariyle Van KOSGEB müdürlüğünün süregelen çalışmasıyla veri tabanına kaydı yapılan firmalardan Van Acil Destek Kredisi kapsamında 2779 işletme bankalara başvurmuş ve bankalarca 345 başvuru onaylanmış. İşletme Sermayesi Destek kredisi kapsamında başvuru sayısı 4534 iken bankalarca onaylanan başvuru 277. Yani bankalar sadece 622 kredi başvurusunu onaylayıp, ilgili kredi tutarını firma veya şahıs hesaplarına yatırmışlar.Aradan geçen zamanın uzunluğunu dikkate aldığımız da ilk pakette toplam kredilerin yüzde 12,5’i, ikinci pakette ise yüzde 6’sı oranında kalınmış.
İşte esas trajikomik durum bu noktadan sonra başlıyor. İşin içine bankalar girince herkesin aklı karışıyor. Yukarıdaki oranlara bakınca 100.000 TL’lik kredi başvurusunu bir kenara bırakında 30.000 TL gibi esnaf için çok büyük bir rakam olmayan kredi başvurusunun neticelenmesi yüzde 6’lık bir konumda kalınması karşısında sözleşme imzalayan bankalara el insaf diyorsunuz.
Ayrıca işin içinde Kredi Garanti Fonunun(KGF) ciddi anlamda desteği varken bugüne kadar ticari hayatta bir yılını doldurmamış firmalar için bir kamu bankasından sadece 13 başvuru geldiğini öğrenince bankacılık sektörünün katılaşabilen iç bürokrasisi ve güven erozyonu karşısında şaşırıp kalıyorsunuz.
2001 krizinden bu yana bankacılık sisteminde bir dizi reformlar yapıldı. Bankacılık sektör olarak ciddi bir iç ve dış denetim sürecine tabi tutulurken , bankalar iç işleyişlerinde mali istihbaratı derinleştirerek kredi başvurusu yapana karşı ciddi bir araştırma ve kredibilite şartları getirdiler. Şu an göründüğü kadarıyla kredi krizinin ana nedeni bankaların normal zamandaki kredilendirme kriterlerinde ısrar etmeleri. Bu mali istihbarat sürecinde banka personelinin hazırladığı rapor ve kanaat kadar , kredi onayını veren genel merkezlerin kredi uygunluk kriterlerine onay vermeleri de sürecin tamamlayıcı aşamaları.
Kredilendirme sürecinde şu an itibariyle karşılaşılan temel sorunlar, Mali verilerin yetersizliği, geçmiş dönemlerden gelen bilanço zararları, kefalet şartlarının yetersizliği ve özellikle ekspertiz raporlarında ipotek konusu varlıkların düşük değerlendirilmesi gibi sorunlar var. Buradan anlaşıldığı kadarıyla bankacılık sektöründe Van’ın özel durumunu görmezden gelen bir davranış bozukluğu olduğunu söylemekte fayda var.
Bu davranış bozukluğunun ana nedeni Başkanlığını ilgili Bakanın yaptığı Ankara’daki KOSBEG icra komitesinin bankalarla bu anlaşmayı hazırlarken sözleşmeye, deprem şartlarını tanımlayan kredi uygunluğu koşullarına deprem sonrası koşullara yönelik esnekliği dahil etmemeleri ve özellikle şu an mevcut bankaların yerel şube personellerini geceleri uyutmayacak kadar büyük bir sıkıntının içine sokan, bankacılık sistematiğinin yerel şartları ve koşulları KGF kefaletine karşın görmemesinin yani var olan koşullara uyum sağlamak istememenin sektörel davranış bozukluklarını gözlemliyoruz.
Yerel çabaların bu süreçte başarılı olamadığını ve esnafın artan kızgınlığıyla düne kadar iyi ilişkiler içinde oldukları bankaların personelini karşı karşıya getirip iki taraf içinde hoş olmayan durumların ortaya çıkmasına bir an önce engel olmak gerekiyor.
“Kredi Faizi Desteği Kapsamında” imzalanan anlaşmalara ek olarak sorunlar hızlı bir şekilde yeniden tanımlanmalı ve ilk başta imza koltuğuna oturan Bakanlık(lar) ve Bankalar yeniden bir ek sözleşmeyle bu krizi aşmalılar. Aşılması gereken konu kefalet sisteminde KGF onayını yeterli kılmak ve deprem sürecini göz önünde bulundurarak normal zamanda istenen şartların bu paketler kapsamında devre dışı bırakılarak esnafın sorunlarını gerçekten çözecek bir yeniden yapılandırılmaya gidilmesi. Buna Özel Bankalar yanaşmak istemezlerse, kamu bankalarını devreye sokup hızlı bir şekilde bu destekler sağlanmalı.
Düne kadar Ankara’da önemli görüşmeler yapmak için kapıları çalan siyaset, sektör ve STK temsilcileri vakit kaybetmeden o kapıları tekrar çalmalı şayet kapıları kimse açmıyorsa kapıları omuzlayarak içeri girmeliler. İlgili tüm Bakanların(Kalkınma, Ekonomi, Sanayi Bakanı) , yerel temsilcilerin, bankaların genel müdür ve Van şube müdürlerinin katılacağı bir “Van Ekonomi Zirvesi”, hızlı olması açısından Ankara’da ivedilikle ve gerekirse eller bu sefer masalara vurularak yapılmalı. Van’daki tüm odalar ve meslek örgütlerinin bir araya gelerek çok acil bir şekilde ulusal gazetelere durumu ve sürecin tıkandığı noktayı anlatan tam sayfa bir ilan vererek, tüm yetkilileri göreve davet etmeleri gür ve tek bir sesle önemli bir çıkış yapmaları gerekiyor.
“Düne kadar esnaf kefil ararken, bugün esnaf için memur kefil istiyorlar” serzenişini yapan esnaf yerden göğe kadar haklı. Eğer bankacılık sistemi bu kefalet sürecinin içinden çıkamıyorsa ve insanlar ihtiyaç duydukları ve önceden taahhüt edilmiş faizsiz kredi olanaklarına kolayca ulaşamıyorlarsa süreci sadece şu an itibariyle değil, gelişimi içerisindeki noksanlıları da görerek düzeltmeliyiz. Girişimci orta sınıfın zayıfladığı bir yerde nitelikli bir kalkınmadan söz edilemeyeceğinden sık sık söz ediyoruz. En azından 30.000 TL’lik bir kredi paketi için esnafın umudu kırılırsa, esnaf bankalara gide gele ayakkabılarına bakar hale gelirse ve onuru zedelenirse bunun yaratacağı özgüven sorunu ve hayal kırıklığının faturasını tüm şehir hatta bölge öder.
NASIL MOM BENIMDEN ÖDENECEGIMIN SÜPHESI
YanıtlaSilGood Day, Ismim Michelle Vick Amerika Birlesik Devletleri vatandasiyim, 4 farkli Internet uluslararasi borç vericisi tarafindan aldatildiktan sonra bana isik gösterdi iyi Kredi Arttirici tanikligini ispatlamak istiyor, hepsi sonra bana bir kredi vermeye söz verdiler. Bana hiçbir sey getirmeyen ve hiçbir olumlu sonuç alinamayan bir sürü ücret ödememi sagladi. Zor para kazandim kaybettim ve toplam 10.000 ABD Dolari oldu. Bir gün, Internet'te tarama yaparken, ayni zamanda aldatilmis ve sonunda YUSUF MUSTAFA LOAN SERVICE (yusuf.mustafa09390@gmail.com) adli yasal bir kredi sirketine baglanan bir taniklik adamiyla karsilastigimda, nihayetinde Kredi verdi, bu yüzden ayni kredi sirketiyle iletisime geçmeye karar verdim ve daha sonra bana daha fazla aci çektirmek için baska bir sey yapmayan 4 farkli kredi vereni tarafindan nasil kandirildigimi anlatti. Sirkete posta yoluyla açiklarim ve bana söyledikleri tek sey aglamamakti çünkü kredi borcunu kendi sirketlerine alacagim ve ayrica onlarla iletisime geçmek için dogru bir tercih yaptim. Kredi basvuru formunu doldurdum ve benden talep edilen her seyle basladim ve YUSUF MUSTAFA tarafindan yönetilen bu büyük Firma (YUSUF MUSTAFA LOJANSI SERVISI) tarafindan $ 600,000.00 Dolar kredi verildi ve burada bugün ailemle mutluyum, çünkü YUSUF MUSTAFA LOAN SERVICE bana kredi verdi, bu yüzden kendi kendime söz verdim, internette nasil borcumu ödedigime dair taniklik yapmaya devam edecegim. Acilen bir krediye ihtiyaciniz var mi? YUSUF MUSTAFA LOAN SERVICE'e simdi kredi ile bagislayin. E-posta yoluyla: (yusuf.mustafa09390@gmail.com) Diger insanlar da ayni dürüst lende üzerinde taniklik yaptigini düsünüyorum
Yasamim Nasil Dönüstürüldügüm Üzerine Vaat (yusuf.mustafa09390@gmail.com)
YanıtlaSilMerhaba arkadaslar!!! Benim adim Sharon Vivian. 2 farkli Internet uluslararasi kredi verenden aldatildiktan sonra bana isik veren iyi Kredi Arttiraninin tanikligini istedim, hepsi bana hiçbir sey getirmeyecek ve hiçbir olumlu sonuç alinamayan çok miktarda ücret ödemeden bana bir kredi verecegime söz verdiler. Zor para kazandim kaybettim ve toplamda 8,000 USD oldu. Bir gün, ayni zamanda aldatilmis ve sonunda Yusuf Mustafa Mali Destek Hizmeti ve e-posta (yusuf.mustafa09390@gmail.com) adli yasal bir kredi sirketine baglandigimda taniklik yapan bir kadinla karsilastigimda hayal kirikligi yasayan internet üzerinden tarama yaparken Nihayetinde kredi aldim, bu yüzden ayni kredi sirketiyle iletisime geçmeye karar verdim ve onlara bana, daha fazla aci çektirmekten baska bir sey yapmayan 2 farkli kredi vereni tarafindan nasil kandirildim üzerine hikayemi anlattim. Sirkete posta yoluyla açiklarim ve bana söyledikleri tek sey aglamamakti çünkü kredi borcunu kendi sirketlerine alacagim ve ayrica onlarla iletisime geçmek için dogru bir tercih yaptim. Kredi basvuru formunu doldurdum ve benden talep edilen her seyle doluyum ve Sayin Yusuf Mustafa Tanri'dan korkan kadinlar tarafindan yönetilen bu harika Firma (Yusuf Mustafa Finans Kredisi Servisi) tarafindan borçlandigim için $ 65,000.00 tutarinda bir borçlanma sansi verdim ve burada Bu sirket bana bir kredi verdi çünkü ben bugünün mutluyum, bu yüzden kendi kendime söz verdim, internet üzerinden nasil borcumu kazandigim konusunda taniklik yapmaya devam edecegim. Acilen bir borca ??ihtiyaciniz var mi? Nazik ve hizli bir sekilde iletisim kurun Bu büyük sirket e-postayla kredi için simdi: (yusuf.mustafa09390@gmail.com) o nazikçe içindir. Iyi sanslar.
BÖLÜM KREDI LENDERENIN BENIM YÜKLENMESINE YÖNELIK
YanıtlaSilBenim adim Danny Meister, ABD vatandasi. 4 farkli Internet uluslararasi borç vericisi tarafindan aldatilmistim, hepsi bana hiçbir sey getirmeyen ve olumlu sonuç vermeyen çesitli ücret ödemeden bana bir kredi vermeye söz veriyorlar. Zor para kazandim kaybettim. Bir gün gözlerim gözyaslariyla internette gezinirken, ayni zamanda aldatilmis ve sonunda YUSUF MUSTAFA LOJAN HIZMETLERI (yusuf.mustafa09390@gmail.com) adindaki okunakli bir kredi sirketine baglanan bir adamin ifadesine rastladim. Sonunda ödünç aldim, bu yüzden ayni kredi sirketiyle iletisime geçmeye karar verdim ve onlara bana, daha fazla aci vermekten baska bir sey yapamayan 4 farkli kredi verene tarafindan nasil kandirildigimi anlattim. Sirkete posta yoluyla açiklarim ve bana söyledikleri tek sey aglamamakti çünkü kredi borcunu kendi sirketlerine alacagim ve ayrica onlarla iletisime geçmek için dogru bir tercih yaptim. Kredi basvuru formunu doldurdum ve talep edilen her seyle devam ettim.Ben ve ben, Bay Gary Mark tarafindan yönetilen bu büyük Firma (YUSUF MUSTAFA LOJAN HIZMETLERI) tarafindan 270.000 dolarlik bir kredi miktari verildi ve burada YUSUF MUSTAFA KREDI HIZMETLERI bana bir kredi verdi, çünkü ben kendime söz verdim, bugün mutluyum. Internet üzerinden nasil borcumu kazandigimi ifade edecegim. Yusuf.mustafa09390@gmail.com adresinden ödünç verdiginiz kredi için acilen nazik ve hizli bir sekilde YUSUF MUSTAFA LOJAN HIZMETLERI'ne bir kredi isteyip istemediginizi ögrenin: yusuf.mustafa09390@gmail.com
TEMAS
YUSUF MUSTAFA KREDI HIZMETLERI
E-posta: yusuf.mustafa09390@gmail.com
Tanri'nin Iyiligine Verdigi Zararin Ifadesini Paylasmaya Söz Veriyorum
YanıtlaSilMerhaba,
Ben Maria Carols, su anda Texas sehiri ABD'de yasiyorum. Dört çocugu olan bir dulum ve Mayis 2015'te maddi duruma kapildim ve faturalarimi ödemek ve yeniden finanse etmek gerekiyordu. Çesitli kredi firmalarindan hem özel hem de kurumsal bankalarla kredi aramaya çalistim ama asla basarili olamadim ve çogu banka kredimi reddetti. Ancak Tanri ona göre, Tanri'nin bir kadina, 850,000 ABD Dolari tutarinda bir kredi veren özel bir kredi verendim ve bugün bir isyeri sahibi oldugumu ögrendim ve su anda herhangi bir firmaya basvurmaniz gerekirse çocuklarim su an iyi gidiyor. Teminatsiz bir krediyi teminat altina almak, kredi kontrolü yapmamak, sadece% 3 faiz oranina sahip bir imza yetkilisi yoksa daha iyi ödeme planlari ve takvimi için lütfen Sayin Yusuf Mustafa (yusuf.mustafa09390@gmail.com) ile irtibata geçiniz. Bunu yaptigimin farkinda degil ama simdi çok mutluyum ve insanlar hakkinda onun hakkinda daha fazla bilgi vermeye karar verdim, ayrica Tanri'nin onu daha çok korusun diye istiyorum. Ona e-posta yoluyla ulasabilirsiniz. yusuf.mustafa09390@gmail.com
*% 3 faizli kredi oranı sunar
YanıtlaSil* Nakitsiz Girişimci İçin Sigorta
* Para garantisi
* 10,000 TL'den 100,000,000 TL'ye kadar kredi teklifi
İyi kredi puanıyla, Credit Financier Home, bireysel veya şirket veya kooperatif derneklerine, endüstriyel ve kişisel çıkarlar için teminatlı krediler ve teminatsız krediler sunar.
İletişim Adresi:
WhatsApp: +15184181390
Doğrudan posta:
creditfinancierhome@gmail.com
Bu, böbrek satmak isteyen herkese açık bir ilan, böbrek nakli ihtiyacı olan hastalarımız var, bu nedenle böbrek satmakla ilgileniyorsanız, lütfen iowalutheranhospital@gmail.com adresindeki e-posta adresimizden bizimle iletişime geçin.
YanıtlaSilAyrıca +1 515 882 1607 numaralı telefondan whatsapp'ı arayabilir veya bize yazabilirsiniz.
NOT: Güvenliğiniz garanti altındadır ve hastamız, onları kurtarmak için böbrek bağışı yapmayı kabul eden herkese büyük miktarda para ödemeyi kabul etmiştir. Sizden haber almayı umuyoruz, böylece bir hayat kurtarabilirsiniz.